Søg
  • Rasmus Julius

Uge 7 på Viborg Animationsskolen

Opdateret: apr. 10

Så er det snart slut med den første af de to moduler jeg har tilmeldt mig på Viborg Animationsskolen. I denne uge har vi Simon Værth - som undervise os i "Bog illustration". Simon bruger lige den første time om at fortælle om hans baggrund og hvordan han arbejder som illustrator. Simon er uddannet på Kolding Kunsthåndværker skolen - jeg personligt, gik reklame vejen - fordi jeg simpelthen ikke var god nok til optagelsesprøven på Kunsthåndværker skolen.

Simon gav os derefter en hurtig lille opgave, hvor vi skulle tegne os selv som en slags præsentation af os. Vi skulle Ikke bare tegne os selv - jeg skulle nemlig gå tilbage i tiden og forestille mig, hvordan jeg som "Rasmus 10 år", ville forestille mig hvad "Rasmus 30 år", gik og lavede. Det kommer nok ikke bag på nogen at jeg allerede dengang, tænkte at jeg ville tegne tegneserier - som jo bare var mit kald.

En ny opgave kom på bordet. Denne gang skulle vi tegne en spændende illustration ud fra titlen "In the forest". Her havde vi flere muligheder som vi skulle bruge. En sjov beskæring for illustrationen eller vinkel, kunne også være belysningen. Man kunne også bruge store flader imod fine detaljer, mønstre, gentagelser eller også leg med hvid streg på sort eller omvendt.

Der var masser af muligheder.

Jeg fik hurtigt kradset nogle hurtige skitser i frimærkestørrelse, på hvordan det motiv kunne se ud. Sjovt nok startede det med en motorsavs massakren og et egern der skjulte sig.

Men det dukkede det her kæmpe træ op i mit hoved, som bare var stort, med et kæmpe krone af blade, hvor lyset reflekterede igennem. Træet skulle have en masse årer, som blodårer. Samtidig med at jeg tegnede træet, dukkede der også en masse ord og følelser frem, som jeg bagefter fik skrevet ned:


"Som et træ kan man kun stå der og tage imod stormens rasen. Jo hårdere stormen rusker i dig, jo stærkere bliver dine rødder. Så stærke at du næste gang siger til stormen: “Kom bare an”. Spred dine blade, efter stormen har lagt sig. Lad bladene samle lys og energi. Mærk varmen som du er omgivet af. Mærk hvordan livet suser gennem årerne og får dig til at vokse. Vokse så højt at du næsten når skyerne. Mærk med dit hjerte, stol på dit hjerte. For har man hjertet med, så klarer du selv den værste storm, ja alt slags uvejr - selv når du ikke kan flygte."

Egernet dukkede så også lige op, ved siden af, ned i et højre hjørne af papiret :-D


Dag 2 - Dagens opgave skulle vi bruge "symboler" eller "levendegøre" ting i vores illustrationer. F.eks. en nordenvind, kunne man tegne som en kvindelige skikkelse der puster. Jeg personlig vild med den slags for det er det en illustration eller tegning kan, i forhold til foto eller det skrevne ord.


Øvelse 1 - tegn uden at bruge ord, følgende overskrifter:

"Flugten fra dine indre dæmoner" - "Kærlighed ved første blik" eller "En vild diskussion".


En masse idéer dukkede op og jeg lavede nogle hurtige skitser igen i frimærkestørrelse. Jeg skulle kun vælge én af overskrifterne. Men jeg kastede mig som sædvanlig ud i flere.

"En vild diskussion" gav sig selv. En masse munde og tænder - så man kunne se at der er gang i den. Jeg brugte vandfarve og gav det en masse farver - men syntes at tænderne forsvandt lidt i det hele. Synes faktisk den var bedre på den sort hvide version... Men Simon var mest til den farvede version. De har vel hver deres kvaliteter.

Mine tegninger med "Flugten fra dine indre dæmoner" fungerede ikke rigtig synes jeg. Så forblev stort set kun som skitser.




Øvelse 2 - Personificer eller levendegøre en eller flere af følgende sætning eller følelser:

"Hver gang Oluf kommer forbi, så forlader det sjove, huset" - "Om vinteren kommer nordenvinden tit forbi og får os til knappe vores jakke og stramme op på vores halstørklæder" - "Når kongen red ind på en ny kampplads, så var lykken altid hans ledsager".

Her er mine frimærkestørrelse skitser.

Og her er resultatet i cut out og farveblyanter.

Den med Oluf - synes jeg var sjovest, idé mæssigt. Her har jeg klippet det ud og klæbet det op på noget sort karton. Giver en god effekt og man kan se at "Det sjove" forlader huset, når Oluf kommer forbi.

"Nordenvinden" - her er det alle knapperne, jeg havde fokus på - MEN, jeg misforstod det med at levendegøre - for jeg har ikke levendegjort Nordenvinden. My mistake.


På dag 3 var det "Hierarchical proportion" og "Anti-perspective" vi skulle arbejde med.

"Hierarchical proportion" vil sige, at man snyder med størrelserne på figurene. Man kan gøre hovedfiguren, som der skal fokus på, meget større end resten - det giver en god dynamik i tegningen. "Anti-perspective" betyder derimod, at man dropper de normale perspektiv regler.


Her mine idéer på opgaven i frimærkestørrelse skitser.

Og her det færdige resultat.

Som katte ejer, så kender man følelsen af, at Katten bare fylder meget. Specielt, når man lige sidder med sin bærbar computer og skal skrive noget - så kommer den og bare fylder total meget. Den følelse har jeg så forstærket ved at tegne den i "Hierachical proportion".

I min version af "Anti perspective" har jeg klippet og klistret en ZOO i en by, hvor klippene er klippet ud af gamle bøger. F.eks. er elefanten lavet af et billede fra nogle fødder - så strukturen giver faktisk elefanten "Hud". Næsehornet er et billede af nogle jeans. Man kan godt ane at Zoo'en er tegnet sådan oppefra, men tegningen er alligevel sjov flad.


Dag 4. "Rim og verser af Edward Lear". Vi fik nogle små vrøvle vers af Edward Lear, som han skrev i 1800-tallet. De var lidt banebrydende dengang, fordi de var sjove og underfundige. Noget man ikke rigtig havde set før. Edward havde også selv illustreret til sine vers, og nu var det vores tur til at fortolke teksten, altså uden at have set hvad Edward havde tegnet - det ville jo være "snyd" :-D






Uh - det var også en sjov opgave. OG jeg brugte en stor bred tusch som næsten var tørret helt ud - det gav sådan en lidt scruffy udtryk. Jeg valgte så også at skrive versene - så det var en del af illustrationerne. Kan I lide det?


De næste tre dage, fik vi tiden til at arbejde på vores hovedopgave. Vi havde hver især fået et kapitel af "Alice in wonderland". Jeg trak det sidste kapitel - nr. 12, som var retsagen, hvor Alice skulle op og vidne. Jeg var lige lidt udfordret med teksten. En ting er at teksten er på engelsk, men også skrevet i 1800-tallet, gjorde det ikke helt nemt, når jeg kun har en 10. klasse udvidet engelsk på mit CV. Nå men jeg fik hakket mig igennem mit kapitel, men der manglede ligesom noget. I mit kapitel, var det jo en retsal og en masse figurer med, som jeg ikke anede så ud og heller var blevet beskrevet i mit kapitel. Så jeg måtte også hakke mig igennem kapitel 11, hvor al beskrivelsen stod og hvad den her retssag i det hele taget drejede sig om. Jeg har aldrig læst bogen, kun set tegnefilm og film af eventyret, som igen er en fortolkning af historien.

Jeg startede på nogle simple skitser og tænke lidt over hvordan jeg skulle gribe den her opgave an. Om det er tusch, farveblyanter, akvarel eller noget helt tredje. En overgang legede jeg med idéen om, at Alice skulle være alle figurer - så retssagen var en slags bebrejdelse mod hende selv og hun derefter skulle forsvare sig selv. Man er jo som regel altid hårdest ved sig selv. Specielt en pige i teenage alderen. Men jeg droppede idéen, da det kommer til at blive for kompliceret men det ville have været en sjov tvist.

Jeg begyndte så at strege op i total meget perspektiv og akvarel farver. Det var den vej jeg ville gå. Selve "Alice" ville jeg så overdrive med hendes proportioner, det vil sige, lange arme og ben - fordi hun i min kapitel, begyndte at vokse sig stor igen.

Jeg var så imellem tiden, hjemme hos min bror og spise lidt frokost, da min svigerinde bad deres datteren Josefine, på 10 år, om at vise hendes tegning frem, af rødhætte projektet som de var igang med i skolen.


Josefines tegning.


WTF! Jeg betaler knap 30.000,- kr for at lære at tegne sådan der!!! Damn - den har jo en helt fantastisk fladt perspektiv (Anti perspektiv).

Så tilbage til tegneboredet og lavede det hele om. Min "Alice in Wonderland" tegninger, skulle dælme også have flad perspektiv og være lige så cool som Josefines, Rødhætte-tegning.

Sådan - det blev meget bedre... jeg var så lidt i tvivl om baggrunden blev lidt for meget så jeg eksperimenterede lige, med nogle andre versioner af den, før jeg gik videre med resten af tegningerne.


Jeg begyndte at se mig blind på det og det blev sent aften, så jeg sov lige på det. Næste dag gik jeg tilbage med den oprindelige version, som jo havde det her fine udtryk. Og jeg blev enig med mig selv om, at det gør ikke noget, at man lige skal stoppe op og gå på opdagelse i tegningen.


Jeg havde scannet min sorte streg ind før jeg farvede det med akvarel. I photoshop lagde jeg den sorte streg ovenpå akvarel-tegningen og gave den sorte streg en blå farve i stedet. Det gjorde at tegningen, stod mere skarp, men uden at den blev smadret af en "sort" streg rundt. Håber I kan lide det - jeg er selv rigtig godt tilfreds med resultatet. Det er faktisk min normale streg og så alligevel ikke. Jeg er begyndt at bruge flere teknikker, end hvad jeg gjorde før og det er lige præcis det, jeg vil med min uddannelsen her.


Tak til Simon for en fed uge, og tak til Josefine for at inspirerer hendes gamle onkel.

110 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle